Redakcja wystąpiła do UMWP o kolej aglomeracyjną dla drugiego największego miasta Podkarpacia

 Propozycja uruchomienia kolei podmiejskiej w Mielcu: szansa na lepszą komunikację miejską



Wprowadzenie

Mielec, dynamicznie rozwijające się drugie największe miasto na Podkarpaciu, zasługuje na nowoczesne rozwiązania transportowe, które sprostają wyzwaniom komunikacyjnym mieszkańców. W związku z niedawną modernizacją głównej linii kolejowej w regionie, pojawia się wyjątkowa okazja do wprowadzenia kolei podmiejskiej, wzorowanej na sukcesie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA) w Rzeszowie.

Proponowane rozwiązanie to nie tylko poprawa jakości życia mieszkańców, ale także odpowiedź na rosnące potrzeby w zakresie ekologicznego i efektywnego transportu publicznego w Mielcu i jego okolicach.


Szczegóły propozycji

Trasa kolei podmiejskiej

Podstawą projektu jest uruchomienie połączeń na trasie opartej na istniejącej infrastrukturze kolejowej, z dodatkowymi przystankami na odcinkach bocznicowych:

  1. Rzochów (tory odstawcze): Punkt początkowy trasy, który obsłuży mieszkańców południowo-zachodniej części miasta.
  2. Mielec Południowy: Nowozbudowany już przystanek, zapewniający dostęp do kolei dla obszarów dotychczas pozbawionych transportu kolejowego.
  3. Wojsław: Dzielnica o dużym potencjale pasażerskim, szczególnie dla osób dojeżdżających do pracy i szkół.
  4. Mielec Wolności: Proponowany nowy przystanek w centralnej części miasta, który stanie się wygodnym węzłem przesiadkowym.
  5. Mielec Główny: Główna stacja miasta, zapewniająca połączenia regionalne i dalekobieżne.
  6. Rondo Tadeusza Ryczaja: Odcinek bocznicy kolejowej, prowadzący przez ważne tereny miejskie, z planowanymi kilkoma przystankami pośrednimi dla lepszej obsługi pasażerów.

Częstotliwość kursowania

  • Proponowany cykl kursów w godzinach szczytu porannego i popołudniowego: co 30 minut.
  • Poza szczytem: kursy co godzinę na wybranych odcinkach, aby zapewnić elastyczność i dostępność dla mieszkańców przez cały dzień.

Nowe przystanki i integracja z istniejącą infrastrukturą

  • Budowa nowych przystanków kolejowych w strategicznych lokalizacjach, takich jak Rondo Ryczaja i Mielec Wolności, znacznie zwiększy dostępność transportu dla mieszkańców.
  • Wykorzystanie bocznic kolejowych umożliwi obsługę terenów przemysłowych i gęsto zaludnionych dzielnic, jednocześnie minimalizując koszty inwestycji.

Korzyści dla mieszkańców i regionu

  1. Poprawa mobilności mieszkańców:
    Kolej podmiejska ułatwi codzienne dojazdy do pracy, szkół i instytucji, skracając czas podróży i redukując koszty transportu.

  2. Zmniejszenie zatłoczenia dróg:
    Nowoczesne rozwiązania kolejowe zmniejszą ruch samochodowy w mieście, przyczyniając się do redukcji korków i emisji spalin.

  3. Wsparcie dla lokalnej gospodarki:
    Dostępność kolei podmiejskiej zwiększy atrakcyjność inwestycyjną Mielca, wspierając rozwój przedsiębiorstw i tworzenie nowych miejsc pracy.

  4. Ekologiczne rozwiązania:
    Kolej podmiejska to odpowiedź na potrzeby zrównoważonego transportu, który wspiera ochronę środowiska i redukuje ślad węglowy.

  5. Wzrost atrakcyjności miasta:
    Lepsza komunikacja publiczna podniesie jakość życia mieszkańców, przyciągając nowych mieszkańców oraz turystów.


Wymagane działania i współpraca

Aby zrealizować projekt, konieczne będzie:

  1. Badanie wykonalności:
    Ocena stanu technicznego bocznic oraz potencjału przewozowego na proponowanej trasie.

  2. Inwestycje w infrastrukturę:
    Budowa nowych przystanków, modernizacja bocznic i dostosowanie ich do ruchu pasażerskiego.

  3. Współpraca z PKP PLK i przewoźnikami:
    Koordynacja działań z zarządcą infrastruktury oraz operatorami kolejowymi w celu optymalizacji rozkładów jazdy.

  4. Zaangażowanie władz lokalnych:
    Aktywna rola władz wojewódzkich i miejskich w pozyskiwaniu funduszy i promowaniu projektu.


Podsumowanie

Wdrożenie kolei podmiejskiej w Mielcu to nie tylko krok w stronę nowoczesnej komunikacji, ale także inwestycja w rozwój miasta i regionu. Projekt ten, wzorowany na sukcesie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej w Rzeszowie, ma szansę przekształcić Mielec w modelowe miasto pod względem zrównoważonego transportu.

Zaangażowanie władz wojewódzkich i lokalnych, wsparcie mieszkańców oraz wykorzystanie istniejącej infrastruktury może sprawić, że Mielec stanie się wzorem innowacyjnego podejścia do transportu publicznego w Polsce.

Autor: Adam Fularz
Źródło: mielecka.pl / mielecka.blogspot.com

 

-------- Wiadomość oryginalna --------

Temat: Wniosek o uruchomienie kolei typu PKA w drugim największym mieście województwa
Data: 2024-12-03 23:47
Od: adam
Do: Biuroprasowe <biuroprasowe ... podkarpackie.pl>

 

do UMWP

Szanowni Państwo, Jako wydawca prasowy serwisu mielecka.pl , https://mielecka.blogspot.com/

wzywam

władze województwa podkarpackiego do zbadania technicnzych możliwości wykorzystania bocznic na terenie miasta Mielec do uruchomienia kolei podmiejskiej typu PKA, na wzór rzeszowskiej PKA, w relacji po torze głównym niedawno zmodernizowanym:

  • Rzochów (tory odstawcze)
  • Mielec Południowy
  • Wojsław
  • Mielec Wolności (nowy)
  • Mielec Główny

i dalej po bocznicy do ronda Tadeusza Ryczaja z kilkoma postojami na trasie.

Dodaję schemat,

proponuję cykl co 30 minut w szczycie porannym i popołudniu.

Z wyrazami szacunku,


Adam Fularz

wydawca prasy mieleckiej

Dol. Ziel. 24a 

65-154 Zielona Góra

Komentarze

Popularne posty