Odpowiedzi władz miasta na propozycję uruchomienia portu lotniczego

Odpowiedzi władz miasta:
- co władze miasta sądzą o pomyśle dostosowania portu w Mielcu do obsługi połączeń pasażerskich i otwarcia go na nowo jako port lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg w Mielcu?
Pomysł jest ciekawy, jednak wymaga wielu działań związanych z dostosowaniem infrastruktury lotniskowej do wymogów stawianych takim obiektom, co też władze spółki Lotnisko Mielec niniejszym sukcesywnie czynią.

- co władze miasta sądzą o wprowadzeniu połączeń lotniczych Warszawa- Tarnów (Mielec) z dowozem pasażerów autobusem do centrum Tarnowa?
Jeśli tylko znajdzie się przewoźnik zainteresowany uruchomieniem takich linii to z pewnością będziemy go, jako samorząd, wspierać w działalności.
- Czy władze miasta są skłonne wydać ok. 2-3 mln PLN na terminal pasażerski (nowy lub używany) w porcie lotniczym w Mielcu? Czy możliwe jest dostosowanie któregoś z istniejących w pobliżu pasa startowego budynków lub pawilonów jako tymczasowego terminalu pasażerskiego w Mielcu? Wówczas konieczna inwestycja byłaby jeszcze mniejsza.
To bardzo trudne pytanie i na tym etapie nie da się na nie jednoznacznie odpowiedzieć. O możliwości wydatkowania takich pieniędzy z budżetu miasta decydowałoby wiele czynników. Spółka Lotnisko Mielec dysponuje wieżą lotnicza wraz pomieszczeniami administracyjnymi oraz na potrzeby pilotów i ewentualna rozbudowa tego obiektu na potrzeby terminalu byłaby możliwa, pod warunkiem zabezpieczenia odpowiednich środków na ten cel.
- Co władze miasta sądzą o pomyśle uruchomienia- na początek- połączeń krajowych, pasażerskich, do portu lotniczego w Mielcu, i o zmianie jego nazwy na obejmującą większe miasta w pobliżu?

Połączenia krajowe są bardzo interesującym tematem, lecz oczywiście musiałby znaleźć się operator takich lotów. Co do samej nazwy ewentualnego portu, temat należałoby przedyskutować z innymi samorządami, ale nie jest to niemożliwe.

Pozdrawiam

Krzysztof Urbański

Rzecznik Prasowy
Prezydenta Mielca



Szanowni Państwo Radni i Politycy miasta Mielec,
Tak się złożyło, że ze względu na status prawny, dość prosto można uruchomić pasażerską komunikację lotniczą z portu lotniczego w Mielcu.

Nawet miejscowy przewoźnik pasażerski planuje wejście na rynek pasażerskich przewozów lotniczych. Lecz niestety- w Mielcu nie ma terminalu pasażerskiego z prawdziwego zdarzenia, a zorganizowanie tymczasowego portu pasażerskiego w terminalu odpraw pasażerskich lokalnego przewoźnika pasażerskiego to tylko jeden z naszych pomysłów tymczasowego rozwiązania tej kłopotliwej sytuacji, w jakiej znalazł się, naturalnie chyba rozwijający się tutejszy port lotniczy- lub prawie port lotniczy, bo pozbawiony terminalu z prawdziwego zdarzenia.
Planujemy aby w Mielcu powstał regionalny port lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg, początkowo dostosowany do lotów krajowych. Do Warszawy, do Gdańska, do Szczecina etc.

Przed 10 laty wystosowaliśmy do Państwa propozycję otwarcia pasażerskiego portu lotniczego w Mielcu. Na wielokrotne propozycje nie nadeszła żadna odpowiedź władz miasta. Koszt budowy terminalu pasażerskiego to kilka mln PLN- czy jest on zbyt duży dla miasta wielości Mielca? 

Mielec stoi przed wielką szansą uruchomienia pasażerskiego portu lotniczego w pobliżu. Są też krajowi przewoźnicy którzy mogliby wystartować w przetargu na obsługę połączenia Mielec/Tarnów- Warszawa, jeśli takie loty zrealizowanoby. Subwencjonowane loty Warszawa- Zielona Góra obsługują linie Sprint Air. 

Port lotniczy w Mielcu zmieniłby nazwę na port lotniczy Tarnów (Mielec), a terminal tymczasowy mógłby powstać wg mojego pomysłu na przykład w siedzibie przewoźnika, który udostępniłby pomieszczenia przy pasie startowym w celu odprawy biletowo- bagażowej kilkunastu pasażerów przed odlotem. Pasażerowie byliby dowożeniu do portu lotniczego Tarnów (Mielec) autobusem z centrum Tarnowa. Mały, kilkunastomiejscowy samolot przewoziłby pasażerów do Warszawy, inny proponowany kierunek podróży lotniczej to Gdańsk.

Chcemy, aby wzorem miasta Zielona Góra samorządy Mielca i Tarnowa przeznaczyły coroczną dotację na dofinansowanie połączeń do Warszawy, tak aby były one w cenie ok. 130- 150 PLN za bilet w taryfie standardowej. Roczny koszt subwencji wyniósłby około 2- 5 mln PLN. Chcemy, aby do finansowania przewozów dołożył się także Urząd Marszałkowski woj. podkarpackiego oraz samorządy miast Tarnów, Mielec, Dębica czy Tarnobrzeg. 

Prosimy o odpowiedź na propozycję, opublikujemy ją. Prosimy też o zaproponowanie dogodnego terminu spotkania z przewoźnikami chcącymi obsługiwać dofinansowywane przez samorządy loty pasażerskie z portu lotniczego w Mielcu. 

Od opublikowania i rozesłania koncepcji utworzenia portu pasażerskiego dla Tarnowa w Mielcu mija właśnie równe 10 lat, i szkoda że nie znaleźli Państwo chwili czasu by na te propozycje odpowiedzieć. Chcielibyśmy aby obecnie te plany przybrały realnych kształtów, i aby samorząd miasta Mielec najpierw dofinansował utworzenie tymczasowego terminalu portu pasażerskiego, a następnie, aby powstał oddzielny budynek tymczasowego terminala lotniczego portu pasażerskiego dla Tarnowa w Mielcu. 

Apelujemy także o dostosowanie wyposażenia lotniska w Mielcu do obsługi połączeń pasażerskich. To władzom miasta powinno najbardziej zależeć na utworzeniu w Mielcu lotniczego portu pasażerskiego, co przecież wygeneruje nowe miejsca pracy w samym porcie lotniczym jak i w otoczeniu portu. Sądzimy że przez kolejne lata port w Mielcu mógłby się rozwinąć, i po budowie dróg kołowania i rozbudowie infrastruktury mógłby obsługiwać także tanie linie lotnicze, jako kolejny port lotniczy regionu. 

Przed laty dokonywano analiz, które wskazywały na duży popyt na nowy port lotniczy właśnie w otoczeniu Tarnowa. Wykorzystanie istniejącego już portu lotniczego w Mielcu dla obsługi regionu lotami pasażerskimi wydaje się sensowne i logiczne. Bliskość innych portów lotniczych jest tylko niewielką przeszkodą- cały region Tarnowa przecież nie posiada swojego portu lotniczego. 

Przykładem portu lotniczego skoncentrowanego na subwencjonowanych lotach krajowych jest port lotniczy w Zielonej Górze. Od 38 lat obsługuje on loty krajowe do Warszawy. Władze Mielca mogą powtórzyć ten model biznesowy, a wykonywanie takich połączeń jest możliwe ekonomicznie przy relatywnie niewielkich dotacjach do prowadzenia tej działalności. 

Możemy przesłać dokumenty dot. przetargów na wykonywanie pasażerskich połączeń lotniczych z dofinansowaniem samorządu, dzięki którym działa pasażerski port lotniczy w odległym o 33 km od Zielonej Góry mieście Babimost. W odróżnieniu od portu w Mielcu, ten port lotniczy obsługuje rejsowe połączenia krajowe. 

Zachęcam do podjęcia starań na rzecz przebudowy lotniska w Mielcu do roli małego, krajowego portu lotniczego. Jest to ekonomicznie możliwe, a władze miasta powinny się starać w maksymalnym stopniu wykorzystać dostępną infrastrukturę dla poprawy dostępności komunikacyjnej miasta i regionu. 

Przykładem może być nowo-otwarty port lotniczy w Radomiu, który jednakże, chcąc obsługiwać loty międzynarodowe, musi zatrudniać znacznie większą liczbę pasażerów. Port krajowy, dla niewielkich samolotów, może działać już przy obecnym zatrudnieniu portu lotniczego w Mielcu. Jeśli samorząd miasta Mielec zdecydowałby o uruchomieniu pasażerskiego portu lotniczego, pozwoliłoby to na lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury, przy relatywnie niewielkich dotacjach. 


Polecam ostatnie nasze publikacje na temat propozycji budowy terminalu dla samolotów pasażerskich przy porcie lotniczym w Mielcu,
http://mielecka.blogspot.com/



Pytania do radnych miejskich:
Odpowiedzi opublikujemy

- co władze miasta sądzą o pomyśle dostosowania portu w Mielcu do obsługi połączeń pasażerskich i otwarcia go na nowo jako port lotniczy Tarnów- Tarnobrzeg w Mielcu?

- co władze miasta sądzą o wprowadzeniu połączeń lotniczych Warszawa- Tarnów (Mielec) z dowozem pasażerów autobusem do centrum Tarnowa?
- Czy władze miasta są skłonne wydać ok. 2-3 mln PLN na terminal pasażerski (nowy lub używany) w porcie lotniczym w Mielcu? Czy możliwe jest dostosowanie któregoś z istniejących w pobliżu pasa startowego budynków lub pawilonów jako tymczasowego terminalu pasażerskiego w Mielcu? Wówczas konieczna inwestycja byłaby jeszcze mniejsza.
- Co władze miasta sądzą o pomyśle uruchomienia- na początek- połączeń krajowych, pasażerskich, do portu lotniczego w Mielcu, i o zmianie jego nazwy na obejmującą większe miasta w pobliżu? 

-- 
Adam Fularz
Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.

Komentarze

Popularne posty